Metody statystyczne w badaniach społecznych

online 2 dni

Uczestnicy poznają najważniejsze zagadnienia z zakresu planowania badań, doboru próby, sposobów uzyskiwania danych, rodzajów skal pomiarowych oraz metod opracowywania zebranych danych. Przedstawione zostaną problemy kodowania i zarządzania danymi, weryfikacja poprawności danych, problemy wnioskowania statystycznego, analiza korelacyjna, testowanie istotności różnic między grupami/zmiennymi, obliczanie mocy testów i określanie wielkości efektów. Zostanie też omówiona procedura wykorzystania sędziów kompetentnych i współczynniki, które służą do określania rzetelności i trafności pracy sędziów.

Dla kogo?

Dla osób zainteresowanych poprawnym gromadzeniem i opracowywaniem wyników badań w naukach społecznych, w szczególności w psychologii, pedagogice i socjologii.

Co zyskasz?

  • Dowiesz się, jak prawidłowo zaplanować badanie, przeprowadzić analizę jego wyników oraz właściwie zinterpretować wyniki.
  • Poznasz metody ustalania mocy testów przed i po badaniach.
  • Dowiesz się, jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów na poszczególnych etapach procesu badawczego.
  • Poznasz narzędzia Zestawu do Analiz Marketingowych i Rynkowych ułatwiające pracę i zawierające dodatkowe metody analizy.

  • Program
  • Prowadzący
  • Informacje organizacyjne
  • Ceny

Program szkolenia:

  1. Cele i program kursu
  2. Proces badawczy w naukach społecznych a typowa struktura pracy naukowej
  3. Przegląd najważniejszych pojęć
    • Klasyfikacja zmiennych
    • Błędy na różnych etapach realizacji procesu badawczego
    • Badania korelacyjne i badania eksperymentalne
    • Zmienne manipulacyjne a klasyfikacyjne w badaniach eksperymentalnych
  4. Wprowadzenie do problematyki analizy danych
    • Przebieg analizy danych
    • Organizacja współpracy pomiędzy badaczem a statystykiem
    • Użyte narzędzia badawcze a możliwości weryfikacji hipotez
  5. Wprowadzanie danych i wybrane operacje zarządzania danymi
    • Kodowanie danych: najczęściej spotykane problemy
    • Rodzaje i źródła błędów/nadużyć w danych oraz możliwości ich identyfikacji
    • Sprawdzanie poprawności danych
    • Tworzenie arkusza, wprowadzanie i przekształcanie danych: najczęstsze błędy, możliwości usprawnienia pracy za pomocą programu Statistica
  6. Opisowa analiza danych
    • Badanie empirycznego rozkładu zmiennej
    • Tworzenie wykresów ilustrujących wyniki badań i najczęściej popełniane błędy
  7. Wybrane zagadnienia wnioskowania statystycznego
    • Statystyka opisowa a statystyka indukcyjna
    • Podstawowe pojęcia związane z weryfikacją hipotez statystycznych
    • Wielkość efektu i jego określanie dla zmiennych ilościowych, porządkowych i nominalnych
    • Ustalanie mocy testu przed i po badaniach. Czynniki warunkujące moc testu
    • Obliczanie wymaganej liczebności próby
    • Hipotezy jednostronne i dwustronne i ich konsekwencje dla procesu wnioskowania statystycznego
    • Kryteria wyboru testów statystycznych
  8. Wybrane problemy analizy współzależności zjawisk
    • Kryteria wyboru współczynników korelacji
    • Etapy interpretacji współczynników korelacji
    • Korelacja a przyczynowość
    • Najczęściej popełniane błędy w analizach i interpretacji współczynników korelacji
    • Istotność różnic między współczynnikami korelacji
    • Nietypowe zastosowania współczynników korelacji w naukach społecznych
  9. Współczynniki zgodności sędziów
    • Procedura sędziów kompetentnych: kluczowe etapy, typowe błędy, eliminacja nierzetelnych sędziów
    • Dobór współczynników zgodności w zależności od liczby sędziów i skali pomiarowej

Polecamy kolejne szkolenia:                                        

  • Praktyczne wykorzystanie technik regresyjnych w Statistica
  • Analiza danych ankietowych – kurs podstawowy
  • Analiza danych ankietowych – kurs zaawansowany
  • Analizy wielowymiarowe
  • Z cyklu data mining

Podobne szkolenia

Techniki segmentacji w badaniach rynkowych

Segmentacja rynku jest jednym z najczęściej wykonywanych zadań analizy danych i data mining. Na szkoleniu zostaną omówione nowoczesne techniki analityczne stosowane w tego typu […]

Dowiedz się więcej

Analiza danych ankietowych – kurs podstawowy

Tematyka szkolenia dotyczy metod i technik analizy wykorzystywanych w procesie prowadzenia badań ankietowych. Program obejmuje m.in. takie zagadnienia jak: przygotowanie badań budowę narzędzia pomiaru […]

Dowiedz się więcej

Metaanaliza w badaniach społeczno-ekonomicznych

Dla kogo? Dla naukowców i osób zajmujących się analizą danych zastanych. Dla chcących pogłębić wiedzę i umiejętności analityczne z obszaru systematycznego przeglądu literatury […]

Dowiedz się więcej

Masz pytania?

Porozmawiaj z nami!

Jesteśmy tutaj, aby pomóc i rozwiać wszystkie Twoje wątpliwości. Wypełnij formularz, napisz do nas maila lub zadzwoń – odpowiemy najszybciej, jak to możliwe!

    Przejdź do treści