Techniki segmentacji w badaniach rynkowych


Opis szkolenia: Segmentacja rynku jest jednym z najczęściej wykonywanych zadań analizy danych i data mining. Kurs jest przeznaczony dla wszystkich zainteresowanych zagadnieniami segmentacji, szczególnie w kontekście badań marketingowych i rynkowych. Omówione zostaną nowoczesne techniki analityczne stosowane w tego typu zagadnieniach. Przedstawione zostaną dwa podejścia do segmentacji: predykcyjne i deskryptywne.

Wymagania: umiejętność obsługi komputera w środowisku Windows, podstawowa znajomość pakietu STATISTICA. Zalecamy wcześniejszy udział w kursie STATISTICA kurs podstawowy lub Statystyka dla niestatystyków.

Kontynuacją mogą być np. szkolenia:Badanie satysfakcji i wartości klienta, kursy z cyklu data mining, Analizy wielowymiarowe, Sieci neuronowe, Zastosowania data mining w badaniach marketingowych.

Terminy szkoleń: 2017-05-15;

Program szkolenia:

  1. Segmentacja rynku: podejście eksploracyjne i modelowe
    • Segmentacja a priori i post-hoc
    • Modele deskryptywne i predykcyjne
    • Segmentacja deterministyczna i probabilistyczna
  2. Podejście predykcyjne w segmentacji rynku – istota i założenia
  3. Drzewa interakcyjne CART w podejściu predykcyjnym
    • Indeks Giniego a podział rekurencyjny w algorytmie CART
    • Interakcyjna budowa modelu predykcyjnego z subiektywnym doborem predyktorów
    • Rola zmiennych zastępczych (surrogates)
  4. Metoda Random Forests i wzmacniane modele drzew klasyfikacyjnych (boosted trees)
    • Metody wzmacniania algorytmów uczących oparte na technice bootstrap (bagging, boosting)
    • Właściwości metody „losowy las”
    • Budowa wzmacnianych modeli predykcyjnych
  5. Podejście deskryptywne w segmentacji rynku – istota i założenia
  6. Analiza głównych składowych i algorytm NIPALS w segmentacji deskryptywnej
    • Rola analizy głównych składowych w diagnostyce kryteriów segmentacji
    • Algorytm NIPALS
    • Optymalizacja kryteriów post-hoc
    • Ocena wymiarowości kryteriów segmentacji
  7. Uogólniona analiza skupisk w grupowaniu konsumentów
    • Podejście hierarchiczne i niehierarchiczne w segmentacji rynku
    • Metoda k-średnich w segmentacji
    • Podejście probabilistyczne do segmentacji – metoda EM